Se ubesvarte emner | Se aktive emner Dato/klokkeslett: 31 Jul 2010 16:12

Lag nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
 5 års gratis rep på mobiltelefoner. 
Forfatter Melding
Team member
Team member

Innlegg 5 års gratis rep på mobiltelefoner.
http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=166964

Good going, Norge! Nå gleder jeg meg til å se prishoppet i norske mobilpriser. 8-/ 8-| ;(

21 Sep 2007 12:30
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Innlegg Re: 5 års gratis rep på mobiltelefoner.
Neida. Blir ikke prishopp... :roll:

Det trenger faktisk ikke bety prishopp. Det er absolutt fåtallet som bruker en telefon i 5 år uansett. Og feilen må jo uansett skyldes fabrikasjonsfeil.

(Og er ikke du på seminar? :wink: )

21 Sep 2007 13:08
Team member
Team member

Alle garanti rep er jo fabrikasjonsfeil så det ekstra tapet produsentene får av dette må jo dekkes av noe, derav salg.

Seminar? Nei da, det ble utsatt.

21 Sep 2007 13:11
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Jo, men er det en faktisk fabrikasjonsfeil (i motsetning til "brukerfeil" eller "brukermisbruk"), så er lite kostnader med det (fordi problemet egentlig ikke eksisterer utenom i enkelte tilfeller) og dermed burde det ikke resultere i økte priser.

21 Sep 2007 13:43
Team member
Team member

160 tegn ganger 500 meldinger ganger 12 måneder ganger 5 år er 4.8 millioner tastetrykk bare på SMS for en gjennomsnitts fjortis.. Stakkars tastatur.

Men men.. jeg tror jaggu jeg skal kjøpe meg en telefon jeg nå.. så kan jeg bruke den i 5 år og få igjen pengene etter 5 år. Digg det.

21 Sep 2007 13:46
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Du må lese dette ordet: Fabrikasjonsfeil! Slitasje er vel ikke en fabrikasjonsfeil. :wink:

21 Sep 2007 14:02
Team member
Team member

Moskus skrev:
Du må lese dette ordet: Fabrikasjonsfeil! Slitasje er vel ikke en fabrikasjonsfeil. :wink:

Det er jo en fabrikasjonsfeil så lenge den ikke holder i 5 år så lenge retten har sagt at 5 år er innenfor forventet levetid på en mobil.

21 Sep 2007 14:11
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Det kan umulig være slik det er ment. Trodde du var reparatør i gamle dager, du burde kunne dette... :wink:

Sitat:
Mobileiere kan juble. Uenigheten mellom forbrukere og mobilprodusenter er avgjort. Du har rett til gratis reparasjon eller pengene tilbake i opptil fem år etter kjøp hvis mobilen har fabrikasjonsfeil.

Et utslitt tastatur forårsaket av mye tasting kan umulig være en fabrikasjonsfeil, og jeg er veldig overrasket hvis det er dette som er meningen. Et tastatur som tar kvelden etter 3 år "med normal bruk" på grunn av en designtabbe eller dårlig fabrikasjon må derimot erstattes.

En bil er ment til å vare forholdsvis lenge, men den må fremdeles vedlikeholdes for å være dekket av garantien...

Artikkelen skrev:
Men reklamasjonsretten gjelder ikke mangler som skyldes brukerfeil eller unormal bruk.

'Nuff said.

21 Sep 2007 14:18
Team member
Team member

Det er nettopp det at jeg har vært reperatør som gjør at jeg sier det jeg sier.

Det er kun 5% av alle garanti reperasjoner som blir utført av produsentene som faktisk er fabrikasjonsfeil. De siste 95% er forårsaket av bruker i form av fall, støt, uforsikrig bruk eller slitasje, men ettersom det er umulig for produsenten å bevise at en feil er forårsaket av fallet (uten synlige skader) må de bare reparere det på garanti.

Dette er grunnen til at jeg sier det jeg sier. Fordi en produsent må bevise en slitasje for å nekte en garanti rep. I de fleste tilfeller (riktignok ikke tastatur eksempelet mitt) er det vanskelig å bevise dette og derfor må produsenten ta dette på sin kappe. Disse utgiftene må jo produsentene da ta igjen på andre områder og ettersom salg er det eneste området de tjener penger vil dette direkte påvirke prisen på telefoner.

21 Sep 2007 14:25
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Ja, OK. Jeg kjøper resonnementet, men er ikke så sikker på om det slår ut i praksis...

21 Sep 2007 14:43
Medlem
Medlem

Det er vel på tide at noe blir gjort med produksjonen av mobiltelefoner. Det som har vært "gjengs" er at du betaler 2-3000 kroner for en tlf. og den varer i 2 år. Det som vil, kan, håper vil skje er at produsentene av mobiltlf. må skjerpe seg slik at vi får et bedre produkt. Jeg har selv betalt kr. 8000,- for min TyTN og jaggu forlanger jeg at den skal vare i 5 år. Hvis jeg selv gjør noe som ødelegger så er det noe helt annet. Hvis teknikken ikke er til stede og man likevel produserer disse dyre telefonene for å tjene penger så får man ta ansvaret for det.
Bj.

21 Sep 2007 21:26
Team member
Team member

Bjørno skrev:
Det er vel på tide at noe blir gjort med produksjonen av mobiltelefoner. Det som har vært "gjengs" er at du betaler 2-3000 kroner for en tlf. og den varer i 2 år. Det som vil, kan, håper vil skje er at produsentene av mobiltlf. må skjerpe seg slik at vi får et bedre produkt. Jeg har selv betalt kr. 8000,- for min TyTN og jaggu forlanger jeg at den skal vare i 5 år. Hvis jeg selv gjør noe som ødelegger så er det noe helt annet. Hvis teknikken ikke er til stede og man likevel produserer disse dyre telefonene for å tjene penger så får man ta ansvaret for det.
Bj.

Jeg har betalt 12 000 for min PC. Jeg forventer ikke at den skal holde i 5 pr, rett og slett fordi om 5 år er det altfor svak for da tidens krav. Så lenge 95% av kundene byttet ut telefonene sine etter 2 år, hvorfor skal de lage telefoner som varer i 5 år?

Og hvis mobiltelefonen, som er den elektrodingsen vi har som har en hardest hverdag, skal holde i 5 år. Hvorfor har jeg ikke 5 år garanti på TVen min som står BOM-STILLE på et TV-bord midt i stua? Hvorfor har jeg ikke 5 år på PC-skjermen som står bomstille på pulten? Hvorfor har jeg ikke mer enn 1 år på PC-musa mi som beveger seg på et 20cm stort område? Hvorfor kan Volvo begrense sin garanti til antall kilometer, dvs hvor mye bruk den har hatt?

21 Sep 2007 21:46
Medlem
Medlem

Til Mats i tilfelle noen svarer inn i mellom. "Ikke bli sur".
At du ikke forventer at PC en din varer i 5 år fordi da er den altfor svak for tidens krav er dine krav til PC når du kjøper.
Den PCen jeg skriver på nå kjøpte jeg i år 2001 og det er nesten ingen som jeg kjenner som har en PC som kan stille opp mot denne.
95% bytter etter 2 år, ja det er riktig fordi bransjen gjør alt de kan for at dette skal skje, med nye modeller, ny disign, en ny G eller to. Dette er det bransjen som gjør og de gjør det helt bevist.
Hvilken garanti du har på TV eller musa di har ikke noe med dette å gjøre. Det er ikke garantien som teller, det er hvor lang tid "lever" produktet. Min siste TV "levde" i 17 år før jeg måtte bytte.
Jeg tror at vi vil få bedre mobiltelefoner med den nye loven.
Du har sett all skiten som blir levert inn som feil så jeg forstår deg.
Bj.

21 Sep 2007 22:19
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Det jeg er redd for er at dette i praksisk ikke vil utgi de store ekstrakostnadene for bransjen, men de allikevel bruker dette som en unnskyldning for å skru opp prisen...

22 Sep 2007 12:35
Team member
Team member

Jeg er ikke sint, bare litt bestemt.

Det er både vel og bra at vi har et land med lover som beskytter forbrukerne, men seriøst. Dette er overkill. :evil:

Og skal man innføre slike regler på et område innenfor elektronikk har man bare og gjøre det på alle områder. Det er det jeg kicker på. Hvorfor skal mobiltelefoner, som igjen er den elektrodingen vi har som lever det hardest livet av alle ettersom den er med overalt hele tiden og ikke blir spesielt bra behandlet sammenlignet med f.eks tven eller til og med fjernkontrollen til den, behandles så forskjellig fra andre elektronikkområder?

Det er jo snart så forbrukerne krever at slag og væskeskader også skal dekkes av produsenten. 8-/ 8-|

22 Sep 2007 13:17
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Lag nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke lage nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne poster i dette forumet
Du kan ikke legge til vedlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: