Se ubesvarte emner | Se aktive emner Dato/klokkeslett: 09 Sep 2010 14:36

Lag nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
 5 års gratis rep på mobiltelefoner. 
Forfatter Melding
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Innlegg Re: 5 års gratis rep på mobiltelefoner.
Artikkelen du refererer til førte post kommenterer jo at denne dommen antakeligvis vi få betydning for annen elektronikk enn mobiltelefoner... :wink:

22 Sep 2007 16:43
Medlem
Medlem

Jeg tar det som en selvfølge at denne loven ikke bare vil gjelde mobiltelefoner. Det høres for dumt ut...
Bj.

22 Sep 2007 18:31
Medlem
Medlem

Egentligt så håper jeg at denne nye lov ændring kommer til å gjelde innen alt som indeholder elektronik.
Jeg er villig til å gi litt mere for et produkt hvis bare jeg veit at det holder længere.

Er jo nesten samme f hva man kjøper i dag, så er der et eller annet som dætter av eller går i stykker :lüge:
Så er det på rep., vente en evighet på at få retur, diskutere litt om hvor længe ting skal holde for ikke å få regning, 14 dager seinere så dætter driten av igjen :kotz:

Men jeg har nu fått dritt bra service på mine Dangaard kjøpte telefoner, eneste som mangler er bare en lov for præinstallert SW og hvordan/hvor godt/hvor stabilt det skal vere....... need I say more :lol:

22 Sep 2007 19:31
Team member
Team member

Det beste med utfallet er jo at alle tror dette vil endre produksjonen hos produsentene og at det skal føre til noe bedre.. ja da, hadde Norge vært like stort som hele Europa så kanskje, men når de selger like mye mobiltelefoner i London aleine sammenlignet med Norge så vil det ikke skje noe annet enn at kanskje de lokale prisene i Norge kommer til å gå litt opp. Ingen endring på produksjon eller rutiner ellers etter min mening.

Dersom dette også kommer til å gjelde for andre bransjer er det forsåvidt greit, så er det i alle fall ikke "urettferdig"

22 Sep 2007 20:33
Medlem
Medlem

@Mats

Ja det er jo tingen....... vi tror vi er så store, men egentligt er vi bare en dråpe i sjøn.
Eneste man kan håpe på er at andre land følger med.

Men jeg er gla for at jeg ikke har kundekontakten på et verksted *LOL*

22 Sep 2007 20:45
Team member
Team member

BoSJo skrev:
Men jeg er gla for at jeg ikke har kundekontakten på et verksted *LOL*

Me too ;)
Jeg har nemlig byttet jobb :D

22 Sep 2007 23:16
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Mats skrev:
Dersom dette også kommer til å gjelde for andre bransjer er det forsåvidt greit, så er det i alle fall ikke "urettferdig"
Når det skrives om dommen i diverse aviser, så nevner alle at dette også kommer til å få følger for andre produkter som mp3-spillere, etc, "små-elektrisk og små-eleketronikk" generelt.

23 Sep 2007 13:38
Forum avhengig
Forum avhengig
Brukerens avatar

Påtide at apple får seg en smekk for sin latterlige garanti...

24 Sep 2007 11:45
Team member
Team member

http://www.vgb.no/21064/perma/247718/

My point exactly 8)

25 Sep 2007 09:18
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Bra du linker til en som er enig med deg. Jeg kan linke til selve dommen hvis jeg skal finne noen som er enig med meg... :lol:

25 Sep 2007 10:31
Team member
Team member

Har du link til selve dommen? Kunne vært morsomt å lese argumentene :p

25 Sep 2007 10:45
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Nei, jeg har ikke det. Men troverdigheten og objektiviteten til innlegget i linken din sank til 0 da jeg så at han er med i DLF, vi snakker jo altså om en person som ikke synes at staten skal blande seg inn i noe som helst (omtrent). ;o(

25 Sep 2007 10:57
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Men la meg nyansere mitt syn:
Personlig synes jeg det er drøyt å måtte betale for at en mobiltelefon skal være dekket av garanti i fem år, da "normal bruk" vil for mange si at den er utslitt leeenge før den tid, og blir et produkt utslitt kan det umulig være dekket av noen garanti. Det er jo tross alt ekstremt avhengig av individet som bruker den. Er det mange her som forventer at mobiltelefonen sin skal vare i 5 år?

Jo, det er kanskje avhengig av pris. En TyTN koster/kostet en del penger, man kan faktisk få en "helt grei" laptop for prisen en slik telefon. Men forventer jeg at SE og Nokia-telefoner som selges i hopetall skal overleve i 5 år? Nei, det gjør jeg absolutt ikke.

Mener jeg at en TyTN som blir godt passet på burde klare seg i 5 år? Ja, det burde den forsåvidt. Så lenge batteriet holder (men det er jo mitt problem).

Min MP3-spiller er nå ca. 3 år. Og ja, jeg forventer at den skal vare i 2 år til.

25 Sep 2007 11:10
Team member
Team member

Da får man innføre en garanti som er bruksbestemt da. Ala Bilprodusentene som garanterer sine biler i x år eller x km. Da får man si at garantien gjelder til x antall ringeminutter er brukt eller x antall SMS er sendt. eventuelt x oppetid på enheten. Da vil man ha samme garanti for alle uansett "slitasje".

Jeg vet med sikkerthet at bestefar sin mobil kommer til å være mye lenger enn min, men det har noe med at han ringer 20 minutter i året noe jeg gjør flere ganger om dagen. Så hvis hans mobil varer i 5 år vil min vare i 5 dager med samme bruk 8-/ .

Men, jeg mener nå ganske bestemt at det er forbrukerne selv som har lagt opp til den "begrensede" garantien / reklamasjonen, i den grad at det er vi, som forbrukere, som bytter telefoner når det kommer noe nytt framfor når telefonen har gjort sitt. Det er vi som krever at mobil kan gjøre alt for oss, hele tiden, hver dag, 24/7. Selvsagt lager ikke produsentene en enhet som varer 5 ganger lenger enn det flertallet bruker den, ikke bare er det et flertall som bytter telefon i løpet av de første 2 årene, men et STORT flertall som gjør det.

Hvorfor produsere noe som varer i 5 år når 95% bytter etter 2 år, hvis det vil medføre en prisøkning?

PS. Mp3 spilleren din har ikke spilt musikk 24/7 i 3år. Da hadde den mest sannsynlig ikke vart i 5 år den heller 8-/

Det er faktisk bortimot umulig og sammenligne noe annen elektronikk med mobiltelefoner, fordi ingenting krever så mye av enheten og ingenting blir brukt så mye og så hardt som en mobiltelefon gjør.

25 Sep 2007 11:37
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Mats skrev:
Da får man innføre en garanti som er bruksbestemt da. Ala Bilprodusentene som garanterer sine biler i x år eller x km. Da får man si at garantien gjelder til x antall ringeminutter er brukt eller x antall SMS er sendt. eventuelt x oppetid på enheten. Da vil man ha samme garanti for alle uansett "slitasje".

Det er det jeg mener. En garanti kan umulig være det samme for alle uansett bruk.

En kamerat av meg kjøpte 8310 noen måneder etter jeg kjøpte 9100. I motesetning til min 9100 som knapt kan sees på er brukt, er hans full av hakk og skader, en joystick som ikke virker skikkelig lenger, og i det hele tatt så slitt at det begynner å bli på høy tid å bytte den ut uansett. Det vil være latterlig om den joysticken skal kunne byttes ut som en garantisak. Da må telefonen være laget for å tåle et bombenedslag.

Det er den ikke.

Med andre ord blir det snakk om vilje for at et produkt skal vare lenge. Vil man at telefonen skal vare i 5 år, må man passe på den slik at den har mulighet for å klare det også.

Mats skrev:
Hvorfor produsere noe som varer i 5 år når 95% bytter etter 2 år, hvis det vil medføre en prisøkning?

Fordi noen syke sjeler står for hardt på krava.

Mats skrev:
PS. Mp3 spilleren din har ikke spilt musikk 24/7 i 3år. Da hadde den mest sannsynlig ikke vart i 5 år den heller 8-/

Den er heller ikke laget for å spille musikk 24/7 så det er helt greit. Men den bør klare å vare i 5 år med mitt bruk. :wink:

25 Sep 2007 11:59
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Lag nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke lage nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne poster i dette forumet
Du kan ikke legge til vedlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: